aa

1954 yılbaşı günü İskenderun’da doğdu. 1970’de Kuleli Askeri Lisesi’ni, 1975’de İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’ni bitirdi. 1976 – 1978 arasında Diyarbakır Asker Hastanesi’nde Başeczacı olarak çalışma hayatına başladı. 1980 – 1983 arasında Gülhane Askeri Tıp Akademisi’nde Farmakoloji ve Toksikoloji ihtisası yaptı. 1983 – 1985 arasında TSK’ya ilaç üreten Ordu İlaç Fabrikasında üretim servis şefi olarak çalıştı. 1989 yılında Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı’nda doktora eğitimini bitirdi. 1995 yılında Albay, 1997’de Doçent, 1998’de Anabilim Dalı Başkanı, 2010’da Profesör. 2011’de Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Temel Tıp Bilimleri Bölüm Başkanı oldu. 2013’de kendi isteği ile emekli olduktan sonra Fotoğraf sanatı, doğa bilimleri ve doğa fotoğrafçılığı ile ilgili çalışmalarına ağırlık verdi.

2018 yılından itibaren sanat çalışmalarının yanı sıra, Lokman Hekim Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Öğretim Üyesi, İlaç Araştırmaları Etik Kurulu Başkanı ve Tıp Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürü olarak çalışmaya başladı. Bu Üniversitede Diş Hekimliği ve Eczacılık Fakültelerinde de Tıp tarihi ve Etik derslerini verdi.

Plastik sanatlar ve özellikle resim ile uzun süre ilgilenen Ataç, fotoğraf ile ilgilenmeye ilk olarak babasının Zeiss Ikon – Telma marka körüklü makinası ile başladı. Bu ilgisi İstanbul’da Üniversiteye başladığı ve Minolta marka ilk fotoğraf makinasını aldığı 1970’den sonra gerçek bir sevgiye dönüştü. Çektiği ve üzerinde gerek karanlık odada gerek aydınlık odada çalıştığı fotoğrafları ile Türkiye’nin çeşitli illerinde, ABD, Almanya, Romanya ve KKTC’de 40’dan fazla kişisel sergi açtı. 250’den fazla kişisel fotoğraf gösterisi yaptı. Yurt içinde ve dışında 300’den fazla karma sergi ve dia gösterilerine katıldı. Fotoğrafları çeşitli kitap, dergi, broşür, afiş, takvim, pul ve kartpostallarda yer aldı. Yurtiçinde ve yurtdışında 60’dan fazla ödül aldı. Birçok ulusal ve uluslararası fotoğraf yarışmasında düzenleyici ve seçici kurul üyesi olarak görev aldı. 30’dan fazla fotoğraf kitabı ile 20’den fazla bilimsel kitap yayınladı ve editörlüğünü yaptı.

Fotoğraf Sanatı Kurumu (FSK), Gülhane Fotoğraf Kulübü (GÜFOK), Mogan Kuş Fotoğrafları Çalışma Grubu ve Altın Oran Fotoğraf Sanatı Derneği (ALFOD)’nun kurucu üyesidir. Çeşitli Bakanlıkların ve Üniversitelerin yanı sıra bir çok dernek ve kurumda 100’den fazla fotoğraf eğitimi verdi, kurs ve seminer proğramları gerçekleştirdi, öğrenci yetiştirdi. 1988’de İFSAK tarafından “Yılın En Başarılı Fotoğraf Sanatçısı”, 2002’de Ankara Sanat Kurumu’nun Plastik Sanatlar ödülü olarak “Fotoğraf Dalında Yılın Sanatçısı”, 2009’da “Fotoğraf Sanatı Kurumu Onur Üyeliği”ne seçildi..

Fotoğraf ile ilgili; neyin, neden, nasıl çekileceği, nasıl çalışılacağı ve nasıl sunulacağını, amacın, fark etmenin ve düşüncenin önemini “Fotoğraf görmektir” yaklaşımı ile özetleyen Ataç’ın fotoğraflarında insan ve yaşam, bale, nü, doğa, kuş, kelebek, makro ile ilgili konularda deneysel ve sorgulayıcı yaklaşımları, yeni ve farklı düzenlemeleri dikkat çekici oldu. 1993 yılından bu yana fotoğraflarında sayısal teknolojiyi kullanmaya başladı, ilk sayısal gösterisini “Dijinüler” adı ile 1994’de Ankara Milli Piyango salonunda sundu. Bu teknolojinin fotoğraf dünyasında yaygınlaşmasında yaratıcı çalışmaları ile önemli katkıları oldu.

Çalışmaları; 2004’de yayınlanan “Nü’de Estetik Sorgulama“, 2005’de yayınlanan “İnsan, Çevre, Gelecek” kitapları ile “Türk Fotoğrafçıları Kütüphanesi” dizisinin 21. kitabında yer aldı. 2000’li yıllarda özellikle hayvan ve böceklere yönelik doğa çalışmalarına ağırlık verdi. Türkiye’nin kelebekleri ile ilgili çalışmaları 2010 yılında “Kelebeklerimiz” kitap olarak yayınladı. Sonraki proje konusu olan kuşlar ile ilgili çalışmaları 2020 yılında “Kuşlarımız” kitabı olarak yayınlandı. Ayrıca “issuu.com”da 5 ciltlik “Adnan Ataç gözü ile KUŞLAR” e-kitabı ile 2011-2021 yılları arasında “Ankara’nın Kuşları”nın yer aldığı 11 takvim yayınlandı.

Bu çalışmaların yanı sıra fotoğrafları Türkiye’yi tanıtan pek çok kitap, broşür, takvim, kartpostal, sergi ve gösterilerde yer aldı. Kütahya, Kayseri, Amasya ve Hacıbektaş ile ilgili fotoğraf kitapları basıldı. Mardin, KKTC, İstanbul’da Deniz Düşleri ve Gece Kelebekleri projelerini de kitap olarak hazırladı. Birçok kitap ve dergide fotoğraf ile ilgili görüşleri yayınlandı. Bunlardan önemli olanları arasında, 2005’de Güler Ertan’ın yayınladığı “Türk Fotoğrafında 1960 Sonrası“, 2012’de FSK yayınlarından çıkan Tekin Ertuğ’un editörlüğünü yaptığı, “Fotoğraf Ustaları 2, Anılar ve Söyleşiler“, 2017’de Güler Ertan ve Leyla Emektar’ın birlikte yayınladığı “Fotoğrafımızda 1960’tan Günümüze” kitapları ile 17 Mart 1921 tarihinde Aydınlık gazetesinde yayınlanan Lütfi Özgünaydın ile yapılan röportaj sayılabilir.

Fotoğraf sanatı ile ilgili son dönem çalışmaları olan, 2019’da hazırladığı minimalist yaklaşım ile “Doğaya Bakış”, 2020’de hazırladığı fütürüst bakış açısı ile “Doğada Dinamizm”, 2020’de hazırladığı postmodern çalışma olarak “Sanal Yaşamlarda Sevgi Metaforu – Aşk”, 2021’de hazırladığı varolmak, insan, nü ve çevre ilişkileri “Varolmanın Diyalektik Çelişkisi” adlı sergileri ilk olarak X-Hall Sanal Sanat Galerisi’nde sunuldu. “Sanal Yaşamlarda Güzel İdeası”, “Kendine Yabancılaşan İnsan” ile “Doğaya Minimalist Bakış 2” projeleri devam etmektedir.

Hayata bakışının 4 temel ilkesini; her zaman insan ve doğa ilişkilerinde “saygının”, bilimsel yaklaşımla “gerçeğin“, politik duruşla “iyinin“, estetik bakış ile “güzelin” arayışında olmak olarak tanımlayan Ataç, bilimsel ve fotoğraf çalışmalarını: “adnanatac.com” web sitesinde, doğa ile ilgili çalışmalarını “500px.com“, “Fotono1.com” da “aatac” kullanıcı adı ile, güncel çalışmaları ise “instagram” da “adnanatac.prof” kullanıcı adı ile yayınlamaktadır.

 

Comments are closed.